Wat als je hooggevoelig bent?

 

Ik weet nu ongeveer sinds 2 jaar dat ik hooggevoelig ben. Er vielen een heleboel puzzelstukjes op z'n plek, maar nog steeds blijven er puzzelstukjes op z'n plek vallen en zijn er nog puzzelstukjes die ontbreken. 

Zo begreep ik ineens waarom ik alles altijd zo intens voel en ervaar, elke emotie beleef ik heel hevig. Ik begreep waarom ik niet (goed) presteer(de) als ik weet dat mensen me observeren of ik veel en vaak feedback krijg. Ik begrijp mijn grote interesse, liefde en talent voor muziek, natuur en tekenen/schilderen. Begrijp ik waarom ik veranderingen heel moeilijk vind. Snapte ik waarom ik een hekel kan hebben aan drukte , fel licht en harde schelle geluiden. Weet ik hoe het komt dat ik alles net even wat langzamer en moeizamer verwerk, waarom mijn hele dag vaak nog in mijn hoofd terug komt voor dat ik ga slapen. Ga ik steeds meer snappen waarom ik structuur zo belangrijk vind. Snap ik mijn neiging naar angst , angst of ik goed genoeg ben voor een ander.  Snap ik ook waarom ik altijd maar een ander zijn/haar pijn wil overnemen. Weet ik ook hoe het komt dat ik op een sterfdag van iemand of de geboortedag van iemand die is overleden altijd helemaal uit mijn doen ben. Soms voel ik het de dag ervoor al dat er de volgende dag iets is, dat er iets gaat gebeuren of dat er iets gebeurd is, maar ik de gebeurtenis even niet kan herinneren. En ook voel ik haarfijn aan als er iemand niet lekker in zijn/haar vel zit,  als iemand niet te vertrouwen is, en ben ik erg gevoelig voor de sfeer.Ik kan me snel niet op mijn gemak voelen en voel het precies aan wanneer de sfeer gespannen is. 

Het is lastig om mezelf te zijn in deze maatschappij. Er word een hoop van mensen verwacht. Daarom vind ik mijn werk heerlijk. Ik ben gastouder aan huis en word niet op mijn vingers gekeken. Drukke en grote evenementen die vermijd ik. Grenzen aangeven en de balans vinden tussen voor de ander zorgen, maar ook genoeg voor mijzelf zorgen blijft erg lastig, maar ook daar ben ik mee bezig. Ik zorg in mijn werk en thuis zoveel mogelijk voor structuur. Zo zorg ik dat ik elke avond rond dezelfde tijd naar bed ga en zorg ik dat ik een beetje een bepaald ritme aan houd in mijn werk met de kinderen. Probeer ik altijd even muziek te luisteren of te ontspannen voor ik naar bed ga, zodat mijn hoofd minder vol is. Als ik bijvoorbeeld erg verdrietig ben, gefrustreerd of juist heel blij en enthousiast dan uit ik dat in een tekening, gedicht, praat ik er over met mijn man of op whatsapp tegen mensen die mij aan willen horen. Enorm dankbaar voor al deze lieve mensen. 

Ik zou het graag meer als kracht gebruiken. Maar ik blijf nog zoeken naar hoe ik dat kan aanpakken. Hooggevoeligheid is namelijk niet alleen maar vervelend en negatief. Door mijn behoefte aan structuur , kan ik ook aan een ander structuur bieden. Zorgzaamheid is iets wat mij kenmerkt en waar ik veel mee kan doen in de maatschappij. Omdat ik graag dingen goed wil doen, zet ik mijn feedback vaak in als iets om mezelf te verbeteren en ga ik er ook (enthousiast) mee aan de slag.  En omdat ik alles zo intens ervaar kan ik ook heel intens genieten , intens lief hebben en intens nadenken over wat ik kan betekenen in het leven. Hoe mooi is dat! 😀 

Ben jij of bent u nou ook hooggevoelig, stuur me dan gerust een berichtje. Het is fijn om soms met lotgenoten te kunnen praten. En elkaar tot steun te zijn.